Blogga på Johan Iversen

Hallå alles, jag är back in Grums och redo för avrapportering. Känns som livet fallit på plats lite och jag måste säga att jag har haft ett bra om än omtumlande år. Låter som det snart är slut men orken är just nu lite slut så det känns som slutet är nära:-)
Om vi börjar med Flyinge..ja för det första trodde nog inte personalen på Star att jag var helt klok som jag örjade fram och tillbaka med dessa rumsbokningar men sängplats hade jag i alla fall varje natt och det var tur att pepparsteken var slut annars hade jag ätit det varje dag! I övrigt måste jag säga att det är egentligen bara tre hästar kvar på näthinnan och en i telefonen! Johans treåring som vann- underbar!! Birgitta Kjellins 4 åring och NG Hanssons 4 åriga hopphäst. I övrigt är det en stor grå massa av trevliga hästar med dålig utb/ridning och mediåkra hästar med trevlig utb/ridning. Diss på testryttare - publikdödande, diss på hoppdommare utan förankring i bedömningssystemet och siffersättning, diss av tråkiga gångarts/dressyrdomare som dömer upp egna ekipage och pratar som om hela världen precis skitit på dom, diss av kalla ridhus som tar udden av arrangemanget och mottivationen. Hissa....stora kaffemuggar i resturangen, trevligt sällskap, utlängska domaren och Hubertusträningen på måndagen. Underbart att se gedigen ridkunskap uppmanad på överspända Svenskar. Eloge till initiativet att öppna denna träning för tränar och domarkåren. Win-win situation.
Över till det som ni kanske inte alla hade chansen att se. Trakenerpremiering i Neumunster.
Tja var ska jag börja...dag kallt så in åt helvete. Ute, hårt underlag, spända hästar- inte att undra på. Övergick efter halva startfältet till att titta på löshoppningsträning inför fredagens löshoppning. Gick på Trakenerförbundets årliga uppfödarmiddag med buffe. Väldigt trevligt men något begränsat pga språket:-) Sedan gick dagarna i ett rasande svep och jag måste väl säga att auktionerna är en höjdpunkt. Kanske lite extra denna gången eftersom vi var där med Monika Lindstedt och hon faktiskt köpte den hingst som vi hade förespråkat. Ska bli väldigt spännande att föla. I övrikt prickade jag rätt på 1an 2n och 3an och det tyckte jag var ganska bra med tanke på att man sitter lite ur spår och kanke inte är helt införstådd i det rasspecifika och stammarna. Mycket shopping blev det oxå, jackor, ridbyxor...ryanair begränsar ju något så insikten har kommit att en gång om året skall man ta bilen till Tyskland.
 Summering av hästarna...tja alla är inte ädla, svarta och hispiga! En del individer passar helt förträffligt som förädlare i vår svenska avel, många är inkorrekta, ocd är väldigt vanligt. Har ju ett föl i år som är halvtrakener och jag skulle bli förvånad om jag inte ger henne ett led till och att jag betäcker om mamman med en trakener. 

 
Herzeous e. Herzensdieb             D´Amorous e. Danone - Underworld xx

Nu ska vi till ridskolan o träna, hörs senare. Ska försöka trolla in en bild på Monikas Zyberdyke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0